PL

Rola okna w miejscu pracy zdalnej


Pandemia covid 19 zweryfikowała wiele aspektów naszego życia. Jednym z nich, a może przede wszystkim była praca. Konieczność zamknięcia się w swoich domach czy mieszkaniach sprawiła, że w wielu branżach praca zdalna stała się koniecznością, a nie przywilejem. Jak zatem urządzić miejsce do pracy w domu, by było wygodnie?

Koniec końców okazało się, że wielu pracowników i pracodawców zaczęło dostrzegać korzyści pracy home office i nie wróciło do swoich biur na stałe.
Aby praca w domu była komfortowa należy spełnić kilka warunków. Jednym z najistotniejszych jest oświetlenie pomieszczenia, w którym praca ma się odbywać. Dla tych, którzy zdecydowali się na ten rodzaj pracy, ale i dla tych, którzy wciąż zastanawiają się nad pracą w formie zdalnej, podpowiadamy, na co zwrócić uwagę urządzając domowe biuro.

Okno w miejscu pracy – komfortowo i oszczędnie

Istotną kwestią jest oświetlenie. To, w jakie okna wyposażone jest pomieszczenie, w którym pracujemy, ma duży wpływ na nasze samopoczucie, wydajność, a z drugiej strony – na wydatki związane z prądem. Jeśli chodzi o biura, to dopływ światła dziennego w miejscu pracy stałej, czyli takiej, gdzie przebywa się kilka godzin dziennie, jest ściśle określony prawem w ustawie.
Zamontowane okna nie mogą mieć rozmiarów mniejszych niż 1/8 powierzchni podłogi – jest to wartość minimalna, choć często niewystarczająca do pracy przy komputerze. Cóż, w domu czy mieszkaniu takich wymogów spełnić nie musimy, ale na gabinet do pracy starajmy się wybierać pomieszczenia, gdzie okna rozmieszczone są tak, że światło dzienne oświetla całe pomieszczenie równomiernie. Dzięki temu oczy nie będą się męczyły, a i rachunki za prąd będą mniejsze.

Biurko do pracy powinniśmy umiejscowić tak, aby słońce nie padało bezpośrednio na ekran monitora, a więc najlepiej pod oknem. Jeżeli jednak nie mamy takiej możliwości, to zwróćmy uwagę na to, czy nasze okna wyposażone są w odpowiednie przesłony, jak rolety czy żaluzje . Pamiętajmy jednak, aby ustawienie biurka nie przeszkadzało nam w bezpiecznym otwieraniu okna – wietrzenie pomieszczenia, w którym mamy pracować jest równie ważne, jak jego oświetlenie.
Warto zwrócić uwagę, co jest za oknami w takim pomieszczeniu – jeżeli jest to ruchliwa ulica bądź plac zabaw, możemy mieć problemy, aby skoncentrować się nad swoimi obowiązkami. Zanim więc „zainstalujemy się” w wybranym pomieszczeniu do pracy zdalnej, przetestujmy izolację akustyczną naszych okien.

Home office – jakie pomieszczenie wybrać?

Praca zdalna, aby mogła być skuteczna, wymaga od nas dyscypliny i samoorganizacji. Ważne, jakie pomieszczenie wybierzemy do pracy. Powinna być to bowiem przestrzeń wolna od zbędnych dźwięków, zapachów i innych rozpraszaczy.

  • Jeśli wykańczamy dom lub urządzamy mieszkanie, to od razu możemy przeznaczyć w nim przestrzeń na gabinet.
  • Inaczej jest w przypadku, kiedy to zostajemy postawieni przed faktem i praca musi być wykonywana w domu – tak, jak to było w czasie lockdownu. I o ile w domu łatwiej będzie przeznaczyć jeden z pokoi, o tyle trudniej będzie w niewielkim, choćby dwupokojowym mieszkaniu, w którym jeden to salon, a drugi sypialnia.
  • Organizowanie miejsca pracy w sypialni nie jest dobrym pomysłem , bowiem to miejsce ma kojarzyć się nam z wypoczynkiem, a nie obowiązkami.
  • Jeżeli zatem nie dysponujemy dodatkowym pokojem, pozostaje do dyspozycji salon. I wbrew pozorom jest to idealne pomieszczenie do tego, by zorganizować sobie miejsce pracy. Jest zazwyczaj przestronne i idealnie doświetlone.
  • Jeżeli zależy nam na poczuciu prywatności, możemy wydzielić sobie przestrzeń do pracy za pomocą stylowego parawanu lub wysokiego regału.
  • Pamiętajmy, że nasz „roboczy zakątek”  jest integralną częścią mieszkania. Dobrym pomysłem będzie urządzić go i umeblować w takim stylu, aby nie odstawał wyglądem od reszty pomieszczenia, w którym się znajduje.